Wat wij als incassobureau Juristu al lange tijd wisten, komen nu uit onderzoek de cijfers naar boven die dit bevestigen. Sinds de bankencrisis lenen banken niet zo snel en gretig meer geld aan MKB bedrijven, ook particulieren kunnen niet zo maar een krediet krijgen.

De helft van de Nederlandse bedrijven (49 procent) betaalt facturen niet of te laat door een te laag saldo op de eigen rekening.  Andere veelvoorkomende redenen waarom facturen bij de klant blijven liggen zijn onjuiste adressering (31 procent) en de bureaucratie binnen organisaties (27 procent). 63 procent van de Nederlandse consumenten betaalt zijn factuur te laat of helemaal niet om dezelfde reden.

U bent één van de vele banken

Hoe werkt dat, u als bank? U als MKB-bedrijf of ZZP’er heeft uw diensten en of goederen geleverd. U mailt de factuur naar het betreffende bedrijf. Dit bedrijf ontvangt nog een 20 tal facturen van andere bedrijven en instanties. Stel 20x facturen van gemiddeld € 2.500,- = € 50.000,-. Het betreffende bedrijf kan geen krediet krijgen bij de bank. Maar heeft nu wel via 20 bedrijven een doorlopend krediet zonder rente van € 50.000,-. De eigenaar en of boekhouder van dit bedrijf weten hier handig mee om te gaan. Men gaat alles flink rekken. Men wacht op hun betalingen van hun klanten (het zgn domino openstaande rekening effect) en zal dan op termijn facturen gaan betalen.

Klantbehoud

U wilt uw klant behouden en u heeft geduld. U mailt een 1e aanmaning (de boekhouder/eigenaar  van dat bedrijf denkt, ah mooi we krijgen extra tijd, want dit is de 1e aanmaning krijgen we er nog 3 dus) Na de 4e aanmaning bent u 60 dagen verder, u belt maar eens op en vraagt waar de betaling blijft. Het bedrijf zegt: “Welke factuur, kunt u die toezenden, wij hebben niets ontvangen!” U zend nogmaals de factuur. U denkt immers dat bedrijf zal toch niet liegen? Dit is een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk van onze klanten als incassobureau Juristu.

 

Quote van klant incassobureau Juristu : mkb bedijf betonbouw Van Vleuten:

“Beste incasso adviezen ooit van incassobureau Juristu, 50% betaalde sneller door deze tips!”

Stop met:

  1. stop met 1e, 2e, 3e en laatste aanmaning brieven!
  2. nieuwe klant? niet op rekening!
  3. grote order waar u moet investeren, inkoop productie, contracten zijn leuk, maar zie het maar eens om te zetten in geld!
  4. 1e kleine bestelling direct betaald door de klant, nu komt de grote bestelling of dat even op rekening kan, RODE VLAG! niet doen.
  5. facturen niet langer open laten staan als afgesproken, 8 dagen, 14 dagen of 30 dagen.

Start met:

  1. WIK brief sturen na vervaldatum. WIK brief is verplicht voor particulieren. Download de WIK brief gratis.
  2. I.p.v. aanmaningen, een WIK brief voor bedrijven éénmalig verzenden.
  3. Geen betaling in 14 dagen? , incassokosten zijn verplicht na vervaldatum, incassowet 2012.
  4. Dien uw incasso direct in bij.
  5. Nieuwe klant vooruit betalen, bol.com moet u ook vooraf betalen!
  6. Grote orders, vraag zekerheden, enige zekerheid is vooruitbetaling;
  7. laat de specialisten van incassobureau Juristu het incassowerk doen, focus op uw bedrijf

Klanten opvoeden, mentaliteitsverandering

Het is een kwestie van klanten opvoeden, op uw strepen gaan staan. Dit leveren wij, dit kosten wij en dit zijn de betalingscondities. Duidelijk zijn in uw communicatie. Niet met u laten sollen. Grote bedrijven als Nuon, Ziggo, Kpn snijden uw gewoon af, indien ze uw betaling niet ontvangen. Na 3 maanden verkopen ze zelfs hun vorderingen aan grote credit maatschappijen voor een fractie van de factuur (10-20%) De bureaus gaan dan achter u aan voor het volle bedrag met alle bijkomende kosten. Duidelijk en zakelijk. Geen betaling? Ook niet na de officiële aanmaning? dien maar in: Nu incasseren

Minnelijke incasso is succesvol, 85% maakt alsnog de factuur over na een aanmaning van incassobureau Juristu

Zodra wij de incasso binnen krijgen via nu incasseren start het incassoteam van Incassobureau Juristu om de openstaande facturen zo snel mogelijk betaald te krijgen. Incassobureau Juristu start als volgt met het unieke max 10 dagen minnelijke traject:

  1. ten eerste met het zenden/mailen van een in gebreke stelling, met betaal-link via ideal;
  2. een sms met betaal-link;
  3. een telefoontje dat men nu tot betaling over moet gaan;
  4. een herinnering met strengere toon, de juridische procedure met alle bijkomende kosten staat voor de deur;
  5. dit bovenstaande herhalen we 4-5 keer in 10 dagen;
  6. de laatste mail is, u kunt de dagvaarding tegemoet zien;
  7. 85% gaat over tot betaling in 10 dagen;
  8. de overig 15% gaat via de gerechtelijke procedure;
  9. Incassobureau Juristu maakt een dagvaarding;
  10. de deurwaarder zal de dagvaarding betekenen bij de juiste persoon,bedrijf;
  11. de rechtbank zal een vonnis afgeven;
  12. de deurwaarder gaat bij de debiteur langs en legt bij geen betaling beslag op inkomsten en bezittingen;
  13. betaling ontvangen;
  14. u ontvangt de afrekening met uw geld;
  15. iedereen weer blij!

Klantbehoud is leuk maar geen betalende klant is dat wel een klant?

Wanneer indienen bij incassobureau Juristu?

  1. Indien uw betaling over tijd is;
  2. de debiteur het niet eens is met de factuur;
  3. na de aanmaning nog steeds niet tot betaling overgaat (wikbrief is alleen verplicht bij particulieren);
  4. de debiteur aangeeft niet te gaan betalen;
  5. geen contact meer;
  6. debiteur komt afspraken niet na;
  7. debiteur is verhuisd, niet te vinden, deurwaarder kan gba trekken

Dien uw incasso nu direct in: Incasso indienen

incassokosten komen boven op uw vordering:  Bekijk incassokosten

Incasso no cure, no pay!